Nu är det dags att detoxa kroppen igen....


Sommaren och höstens nöjen har gjort sitt! Nu är det dags att leva lite hälsosammare ett tag framöver och det inleder jag med att avgifta kroppen! Jag detoxade i våras och det kändes så himla bra. Kände mig piggare och gladare. Huvudvärken försvann! NU ÄR DET DAGS IGEN! HÄNG PÅ VETTJA!

Linnea och Susanna är sugna vet jag. Här kommer "receptet"!

Syftet med detox är att rensa kroppen och återfå det naturliga energiflödet!

• Svullnader går ner eller försvinner.
• Du blir piggare, får klarare tankar och minns bättre.
• Det minskar eller tar bort förkylning och allergi.
• Humöret blir jämnare.
• Huden blir mjukare, mindre torr och smidig.
• Det ger starkare hår och naglar.
• Det minimerar eller eliminerar problem med gaser, magont och svullen buk.
• Det minskar smärta och ledvärk eftersom inflammationen minskar.

Förutom ett stärkt immunförsvar får den som gör en detox oftast bättre sömn, en välfungerande mage och en kropp i harmoni. De flesta går också ner några kilo.MethodDraine Detox Persika/Citron 250 ml =)




Jag köper en Methodraine DETOX- kur, som är ett örtkoncentrat som man blandar ut i vatten. Just denna ska man dricka i 20 dagar! Det finns även i tablettform eller som 3-dagarskur! Har inte vågat prova dessa ännu! 3-dagarskuren tror jag inte riktigt på!  






Sedan är det bara att:

Utesluta alkohol, rökning och kaffe
Dra ner på saltet
Undvik halv och helfabrikat
Ta bort socker, vitt mjöl och alla typer av sötsaker, kakor, glass, även söta lightprodukter (BLÄ)
Ät massor med frukt och grönsaker, gärna ekologiska.
Välj fiberrika kolhydratkällor med lågt GI
Ät gärna vegetariskt men glöm inte bort proteinet i form av exempelvis bönor
Drick mycket vatten, gärna med pressad citron
Drick örtte och grönt te i stället för kaffe

HA DETTA I ÅTANKE NÄR DU SKA ÄTA! EFTER NÅGRA DAGAR HAR DU KOMMIT IN I DET!!!




Det här är exempel på mat
med hög näringstäthet vilket betyder att råvarorna har ett högt innehåll av vitaminer, mineraler, antioxidanter. Fettet är av det nyttiga slaget, proteinkällorna innehåller nästan inget mättat fett och kolhydraterna har lågt GI. Inga tomma kalorier med andra ord.



Grönsaker och rotfrukter

med extra mycket antioxidanter och fibrer:
Broccoli
Paprika
Palsternacka
Morötter
Spenat
Aubergine
Blomkål
Vitkål
Lök


Supernyttiga frukter och bär:

Blåbär, hallon, körsbär, havtorn, svarta vinbär
Äpplen
Päron
Apelsin
Katrinplommon
Plommon


Nyttiga fettkällor:
Avokado
Oliver
Nötter, mandel och frön
Oliv och rapsolja
Linfröolja
Nötoljor

Bra proteinkällor:
Lax
Sardiner, makrill, strömming
Vit fisk
Räkor och andra skaldjur
Bönor, linser och ärter
Tofu

Kolhydrater med lågt GI:
Quionoa
Pasta gjord på quionoa
Dinkel
Bulgur
Råris
Fullkornspasta

 




Kommentarer
Postat av: Jonas H Svensson

Det där skulle jag behöva. :P

2009-10-20 @ 10:40:07
URL: http://jonashsvensson.se
Postat av: Ems

GÖR´T! Det är superskönt! :P

2009-10-20 @ 11:24:25
URL: http://enblektblondin.blogg.se/
Postat av: Linnea

hmm jag tror jag ska börja med det där och samtidigt köra igång med dieten. Tror du jag kan kombinera det?



Puss <3

2009-10-20 @ 11:35:03
URL: http://lillaqvisten.blogg.se/
Postat av: Ems

LINNEA! Jag vet inte riktigt hur den dieten förhåller sig till kött osv... Men du måste börja äta fler mål om dagen! Ät mat med hög näringstäthet som jag skrivit om i inlägget! Det borde ju din diet innefatta! Kram

2009-10-20 @ 11:52:59
URL: http://enblektblondin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0